Ako naučiť deti narábať s financiami zodpovedne | (65.diel)

Ako naučiť deti narábať s financiami zodpovedne | (65.diel)

Hodnotu peňazí by si mali uvedomovať aj mnohí dospelí. Naučiť sa zaobchádzať s financiami je však dobré aj pre deti. Aby sa v budúcnosti nedostali do nepríjemností s financiami, je vhodné ukázať im správny vzor a vštepovať im pravidlá finančnej gramotnosti od útleho veku.

 

Vzor v rodičoch

Deti majú vzor v svojich rodičoch už od malička. Správanie preberajú najmä po svojich rodičoch a členoch domácnosti, pokiaľ dieťa vidí, že rodič sa snaží šetriť a tiež si nedopraje všetko čo chce, ani samotné dieťa nebude neodbitne trvať na všetkom čo chce a čo vidí.

Najväčším nepriateľom šetrenia sú pre deti reklamy, v ktorých vidí ako sú všetci šťastní a smejú sa, že sa môžu hrať s hračkou, je teda samozrejmé, že presne túto hračku bude chcieť. V tejto situácií je úlohou rodiča vysvetliť dieťaťu, že danú hračku nepotrebuje a časom mu namiesto nej môžu kúpiť niečo hodnotnejšie. Druhým možným riešením je dohoda, že rodič dieťaťu hračku kúpi, ale za to sa napríklad na týždeň vzdá sladkostí.

Tieto situácie ukážu deťom, že nemôžu mať všetko a naučia ich rozhodnúť sa, aká je priorita v ich živote.

 

Učenie pomocou hry

Pre najmenšie deti funguje najefektívnejšie učenie hrou, v ktorej získavajú prvý kontakt s reálnym životom. Vhodnou hrou pre deti, je hra na obchod. Hračkárske pokladničky majú v každom obchode s hračkami, prípadne sa takáto pokladnička dá vyrobiť z nepotrebného kartónu.

Princíp hry je v podstate jednoduchý. Dieťa môže zastávať rolu nakupujúceho, a pochopiť tak, že keď niečo chce, musí za to niečo aj dať. V tomto hračkárskom obchode, kde každý tovar má svoju hodnotu zistí, že ak svoje peniaze minie na niečo, čo nepotrebuje, nebude si môcť kúpiť vec, ktorú potrebuje.

 

Pokladničky

Vytvorte svojim deťom tri pokladničky. Jednu s nápisom ’’šetrím’’, na druhú napíšete ’’míňam’’ a tretiu ’’darujem’’. Vždy keď dieťa dostane peniaze, rozdeľte túto čiastku medzi všetky tri pokladničky rovnomerne.

Pohárik ’’míňam’’ mu nechajte na drobné výdavky ako sú sladkosti, nálepky alebo podobne. Peniaze v poháriku ’’šetrím’’, by mali slúžiť na väčšie výdavky. Dieťa by malo mať určený presný cieľ, na ktorý si chce svoje peniaze minúť a dokáže si naň našetriť v časovom období napríklad jedného mesiaca. Peniaze, ktoré sú určené na darovanie, by ste mali s dieťaťom dôkladne prebrať komu tie peniaze daruje a či ich naozaj daná osoba potrebuje. Tieto peniaze by mali byť určené aj na darčeky pre kamarátov a rodinu.

Táto aktivita dáva deťom príležitosť učiť sa ako míňať svoje peniaze, ako nejaké peniaze ušetriť a navyše učí deti trpezlivosti.

 

Šetrenie by nemalo viesť k egoizmu

Deti by si nemali šetriť peniaze len preto aby neskôr splnili svoje túžby. Mali by sa naučiť, že sa ušetrené peniaze môžu kúpiť darček kamarátovi alebo niekomu v rodine ku sviatku.

Dieťa, ktoré je informované o finančnej situácií rodiny a je prítomné pri rozhodovaní o väčších výdavkoch rodiny sa učí zodpovednosti, cíti sa viac zahrnuté do rozhodovania spolu s rodičmi a učí sa určiť si svoje priority pri míňaní svojich úspor a v budúcnosti.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Copyright © 2017